Actualització del projecte NOVATERRA: maig 2025

15 de maig de 2025

Durant els darrers cinc anys, el Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA) ha estat un dels centres socis en el projecte europeu NOVATERRA, una iniciativa que va sorgir amb l’objectiu de reduir l’ús i els impactes negatius dels productes fitosanitaris (PPP), també coneguts com a pesticides, en vinyes i oliveres per gestionar plagues, malalties i males herbes. Dins el projecte, el CREDA ha estat l’encarregat d’avaluar l’acceptació d’aquests productes per part de les diferents persones interessades, així com la disposició de consumidors i consumidores a comprar i pagar per vins i olis obtinguts amb aquests productes alternatius.

El Noah Larvoe, estudiant de doctorat en el centre i un dels companys involucrats en el projecte, explica en quin punt es troba el CREDA:

Quina és la situació actual del CREDA en el projecte?

Durant els darrers mesos, el CREDA ha estat treballant en l’avaluació de la viabilitat socioeconòmica i el potencial de mercat d’alternatives sostenibles, això inclou l’anàlisi de l’acceptació de les parts interessades, del cost-benefici d’agricultors i agricultores, i de la disposició a pagar pel consum d’aquests vins i olis d’oliva. En aquest sentit, el CREDA ha recollit informació basada en l’evidència per donar suport a l’adopció i difusió d’aquestes pràctiques innovadores, que a més permetrà guiar les recomanacions polítiques i promourà estratègies de mercat per accelerar la transició cap a una agricultura ambientalment responsable.

Per a poder produir i analitzar les opinions i comentaris de totes les parts, l’equip del CREDA va dividir les avaluacions per tipus de públic:

  • Personal agricultor: amb l’objectiu de conèixer la seva disposició a adoptar alternatives als productes fitosanitaris, es van fer entrevistes qualitatives per saber quines eren les parts implicades en les decisions, i després agricultors i agricultores van respondre a una enquesta basada en la Teoria del Comportament Planificat.
  • Consumidors i consumidores: per avaluar la seva acceptació i disposició a pagar es van dur a terme Experiments d’Elecció Discreta per al vi, i Mètodes de Valoració Contingent per a l’oli, que van recollir més de 5.000 respostes.

Una vegada recollides i analitzades les dades, es va publicar i difondre els resultats per mitjà de conferències internacionals i revistes revisades per personal expert. Així, l’objectiu a posteriori és que les persones responsables de les polítiques, les parts interessades, i el sector agroalimentari en general, adoptin aquests resultats i donin suport a una major aplicació i escalabilitat de les innovacions a altres sectors de producció de fruita.

Consulta tota la informació de NOVATERRA

NOVATERRA ha rebut finançament del programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea en virtut de l’acord de subvenció núm. 101000554.